Coding - Programming Development Life Cycle(PDLC)

Assalamu'alaikum. Untuk entri kali ini kita akan menghuraikan tentang langkah yang ketiga dalam Programming Developing Life Cycle iaitu Coding

Coding 

Sebagaimana uang kita tahu, dalam dunia ini ada banyak bahasa pengaturcaraan seperti C++, C dan JAVA. Jadi pada hari ini saya akan menunjukkan bagaimana daripada algorithm kita tadi, kita tukarkan kepada bahasa pengaturcaraan. Magic tak?? Hee. 


Untitled Document

Okay kita berbalik semula ke entri yang lepas. Dalam algorithm ada pseudocode dan flowchart. Betul tak? Jadi untuk cara yang senang kita ambil contoh pesudocode.

Start
Input 2 numbers (num1,num2)
Answer = add of two numbers (num1 + num2)
Display Answer
End


Untuk kali ini kita akan menggunakan bahasa pengaturcaraan C++.



#include<iostream>
using namespace std;
int main()
{

int num1,num2,Answer;

cin >>num1>>num2;

Answer = num1+num2;

cout <<Answer;

}


Sebagaimana yang kita tahu, setiap bahasa pengaturcaraan ada pembuka dan penutup. Untuk C++, pembukanya adalah curly bracket, penutupnya juga adalah curly bracket.

Melihat kepada pseudocode dan coding seperti di atas, kita boleh lihat bawa algorithm ini berkait rapat dengan coding. Jadi anda perlulah sentiasa membuat algorithm sebelum membuat sesuatu program supaya ianya berfungsi seperti yang di kehendaki.

Itu sahaja untuk entri kali ini. Kita bersambung ke entri seterusnya dengan tajuk Testing and Debugging. Sekian. Wassalam.

"Programmer can solve any problem that you don't know how to solve."

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »